HAP Polderman
  • Home
  • Praktijkinformatie
    • Spoed
    • Openingstijden / Spreekuur-tijden
    • Wie is er wanneer?
    • Afspraak maken
    • Telefonisch spreekuur
    • Medicatie bestellen
    • Huisbezoek
    • Uitslagen
    • De Griepprik / Doktersassistente
    • Praktijkondersteuning
    • Avond-, nacht- en weekenddienst
  • Praktijkfolder
  • Medewerkers
  • Contactformulier
  • Reizigersadvisering & -vaccinering
  • In- of uitschrijven
  • Klachtenformulier
  • Kleurplaten
  • Routebeschrijving
  • Zelftests
  • Gezondheidsinformatie
  • Beroepsvorming: Stage in onze praktijk
  • Privacy Statement
  • Prikpost Gelre ziekenhuizen
  • Herhaalrecepten
  • A
  • A
  • A

Privacyverklaring

Uw persoonsgegevens en uw privacy in onze huisartspraktijk

Algemeen
De AVG  – Algemene Verordening Gegevensbescherming –  is de (nieuwe) wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

De huisartsenpraktijk
In onze huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor bijvoorbeeld de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).

De plichten van de huisartspraktijk
Onze praktijk is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:

  • Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
    • voor zorgverlening;
    • voor doelmatig beheer en beleid;
    • voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
  • Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
  • U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.
  • Alle medewerkers binnen onze praktijk hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.
  • Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.
  • Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.

Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.

Uw rechten als betrokkene:
U heeft de volgende rechten:

  • Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
  • Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
  • Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
  • Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.
  • Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
  • Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.

Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling of middels een aanvraagformulier kenbaar maken aan onze praktijkof schriftelijk in een brief voorzien van uw naam, geboortedatum en BSN. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor).

Toelichting op het aanvraagformulier
U moet er rekening mee houden dat medische gegevens ingevolge de wet in principe maximaal vijftien jaar bewaard worden. U helpt ons met het opzoeken van uw dossier en het beschermen van uw privacy als u het formulier zo volledig mogelijk invult. De door u ingevulde gegevens worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld. Onze praktijk is niet aansprakelijk voor fouten in de postbezorging. Indien u er de voorkeur aan geeft om het dossier persoonlijk, of door een gemachtigde, op te halen dan kunt u dit op het formulier
aangeven.

Gegevens patiënt
Hierbij vermeldt u de gegevens van de persoon over wie het medisch dossier gaat.

De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen.

Indien de patiënt niet meer in leven is, is het verstrekken van de medische gegevens alleen toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken. Deze beslissing ligt bij de zorgverlener.

Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden
De medewerkers van onze praktijk hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens altijd uw schriftelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk (mondeling), schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de behandelend arts).

Uitwisseling gegevens aan derden
Onze praktijk wisselt alleen gegevens uit, nadat u hiervoor schriftelijk en gericht toestemming heeft gegeven, via het Landelijk Schakelpunt [LSP] relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de huisartsenpost (HAP). Bent u ’s avonds of in het weekend op de HAP geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de
huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen.

Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.

Onze stelregel is dat indien er medische gegevens uit uw dossier opgevraagd worden voor bijvoorbeeld een verzekeringsaanvraag, dat de overdracht alleen zal geschieden met schriftelijke toestemming van u. Tevens zullen de antwoorden op de gestelde vragen eerst met u gedeeld worden en uw toestemming daarover gevraagd worden alvorens de gegevens verzonden gaan worden.

Overdracht van uw dossier
Als u een nieuwe huisarts/zorgverlener kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe arts/zorgverlener op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw huidige huisarts/zorgverlener het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts/zorgverlener, zodra de huidige huisarts een schriftelijk verzoek van u ontvangen heeft tot overdragen van het dossier. De huidige huisarts/zorgverlener doet dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand, nadat u uw huidige huisarts/zorgverlener heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe huisarts/zorgverlener.

Uw medisch dossier wordt dan door uw huidige huisarts/zorgverlener via Zorgmail overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier. Beide huisartsen/zorgverleners moeten er dan wel voor zorgen dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn. Dat is het geval als het dossier via Zorgmail verzonden wordt.

Vraag of klacht
Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Dan gaat uw arts/zorgverlener hierover graag met u in gesprek.

  • Home
  • Praktijkinformatie
    • Spoed
    • Openingstijden / Spreekuur-tijden
    • Wie is er wanneer?
    • Afspraak maken
    • Telefonisch spreekuur
    • Medicatie bestellen
    • Huisbezoek
    • Uitslagen
    • De Griepprik / Doktersassistente
    • Praktijkondersteuning
    • Avond-, nacht- en weekenddienst
  • Praktijkfolder
  • Medewerkers
  • Contactformulier
  • Reizigersadvisering & -vaccinering
  • In- of uitschrijven
  • Klachtenformulier
  • Kleurplaten
  • Routebeschrijving
  • Zelftests
  • Gezondheidsinformatie
  • Beroepsvorming: Stage in onze praktijk
  • Privacy Statement
  • Prikpost Gelre ziekenhuizen
  • Herhaalrecepten

Contact

Spoednummer 06 - 20 29 54 40

HAP Polderman

Heetkamp 8
8075 CL Elspeet
Telefoon:
0577 - 49 18 80
Receptenlijn:
0577 - 49 18 80 - 2
Fax:
0577 - 49 24 22
KvK:
68.308.523
huisartsenpraktijkpolderman@hotmail.com
Spoedpost Harderwijk 085 7737371
Routebeschrijving >
  • Facebook

Patientomgeving

Klik om in te loggen

Interactie

  • Herhaalrecepten
  • Contactformulier
  • Klachtenformulier

Doe de test

Ben ik kleurenblind?

Is mijn gewicht goed?

Heb ik griep? Griepcheck

Hoe lang word ik?

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nl
Vind een zorgaanbieder in nederland

Gezondheidsinformatie

Informatie over gezondheid en ziekte

© 2025 HAP Polderman -
  • Privacyverklaring
  • Cookiewetgeving